| Detail | Information |
|---|---|
| Court | Gauhati High Court |
| Case Number | WP(C) No. 425/2025 |
| Case Name | Robin Padung v. State of Arunachal Pradesh & Ors |
| Key Subject | Claim for regularisation & promotion of Contingency Driver |
| Final Decision | Regularisation/Promotion cannot be claimed against direct recruitment vacancy |
| Judgement Link | Available below |
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For many young aspirants working in temporary or contingency posts, the dream of one day securing a permanent post feels like the first step towards stability, respect, and a better future for their families. 💼✨
But recently, the Gauhati High Court delivered an important judgment which every government job seeker-especially drivers working on contractual or contingency basis-should understand clearly.
The Court ruled that a Contingency Driver cannot demand regularisation or promotion if the vacant post is reserved for direct recruitment under official service rules. This means that even if someone has served for years under contingency employment, they cannot automatically claim a regular government post unless recruitment rules explicitly allow it.
What Was The Case About?
A petitioner who had been working as a Contingency Driver since 2012 requested regularisation of his service after completing eight years. He argued that a similar worker had been regularised earlier and thus, he deserved the same treatment.
However, during the same period, the Arunachal Pradesh Staff Selection Board (APSSB) released an advertisement for one Group C Driver post, to be filled through direct recruitment. The petitioner challenged this, stating that the vacancy should be used to regularise him instead.
Important Court Observations
The Bench, led by Justice Manish Choudhury, highlighted some crucial principles:
- A person has the right to be considered for promotion, but only as per recruitment rules in force.
- If rules specify direct recruitment, contingency employees cannot replace that process.
- As per the amended recruitment policy:
- 50% posts – Direct Recruitment
- 25% – Promotion through LDCE from Contingency Drivers
- 25% – Promotion through LDCE from Handymen
Since the current vacancy was reserved under direct recruitment, the petitioner’s request for regularisation or promotion could not be entertained.
Final Decision
The Court dismissed the petition, stating:
Contingency Drivers can only be appointed to Group C posts through LDCE, not direct regularisation.
However, the judgement also gives hope. 🌱
The Court said the petitioner may claim promotion in the future, whenever a vacancy opens under the LDCE quota for contingency drivers.
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FAQs
Can a contingency worker be directly regularised into a permanent post?
Only if service rules allow. If a vacancy is meant for direct recruitment, regularisation cannot be forced.
What is LDCE?
Limited Departmental Competitive Examination, a method through which serving staff can be promoted depending on vacancies.
Can contingency drivers still get government posts?
Yes. They can compete for promotion through LDCE quota whenever such vacancies arise.
Does long service guarantee regularisation?
No. Experience matters, but only rules and recruitment procedure determine appointments.
गुवाहाटी हाई कोर्ट का बड़ा फैसला – कंटिंजेंसी ड्राइवर सीधे रेगुलर नहीं हो सकता
सरकारी नौकरी की स्थिरता का सपना हर भारतीय युवा देखता है। खासकर वे कर्मचारी जो सालों से कंटिंजेंसी/अस्थायी आधार पर काम कर रहे हैं, उनके लिए रेगुलर नौकरी उम्मीद की किरण जैसी होती है। लेकिन हाल ही में गुवाहाटी हाई कोर्ट ने एक महत्वपूर्ण निर्णय दिया, जिसे हर सरकारी नौकरी अभ्यर्थी को समझना जरूरी है।
क्या कहा कोर्ट ने?
कोर्ट ने स्पष्ट किया कि कंटिंजेंसी ड्राइवर सीधे रेगुलराइजेशन या प्रमोशन नहीं मांग सकता, यदि वह पद डायरेक्ट भर्ती के लिए आरक्षित है। भले ही कर्मचारी ने वर्षों तक सेवाएं दी हों, नियमों के खिलाफ उसे रेगुलर नहीं किया जा सकता।
केस का सार
- याचिकाकर्ता 2012 से कंटिंजेंसी ड्राइवर था।
- उसने 8 वर्ष सेवा पूरी होने पर रेगुलराइजेशन की मांग की।
- इसी बीच APSSB ने ग्रुप C ड्राइवर की 1 पोस्ट डायरेक्ट भर्ती से भरने हेतु विज्ञापन जारी किया।
- कर्मचारी ने कहा कि यह पोस्ट उसे दी जाए ताकि उसे रेगुलर किया जा सके।
कोर्ट ने भर्ती नियमों की जांच की और पाया:
| भर्ती प्रतिशत | तरीका |
|---|---|
| 50% | डायरेक्ट भर्ती |
| 25% | LDCE (कंटिंजेंसी ड्राइवर से) |
| 25% | LDCE (हैंडमैन से) |
क्योंकि उपलब्ध पोस्ट डायरेक्ट भर्ती की थी, इसलिए याचिका खारिज कर दी गई।
लेकिन उम्मीद बाकी है 🌿
कोर्ट ने कहा कि भविष्य में जब LDCE कोटा में पोस्ट खाली होगी, तब याचिकाकर्ता प्रमोशन का दावा कर सकता है।
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अक्सर पूछे जाने वाले प्रश्न
प्रश्न: क्या कंटिंजेंसी कर्मचारी सीधे रेगुलर हो सकते हैं?
नियमों पर निर्भर करता है। डायरेक्ट भर्ती वाली पोस्ट पर रेगुलराइजेशन नहीं मिलता।
प्रश्न: LDCE क्या है?
Limited Departmental Competitive Exam – प्रमोशन का माध्यम।
प्रश्न: क्या भविष्य में मौका मिलेगा?
हाँ, जब LDCE कोटा में पद खाली होंगे।
आपकी सरकारी नौकरी की तैयारी सफल हो - यही शुभकामना 💛